רווקים בעלי הון עצמי מספיק – לקנות דירה לבד?

לאחרונה פורסמה באתר ynet כתבה מעניינת על פלח קטן מתוך נוטלי המשכנתאות, הרווקים והרווקות שלא ממתינים להינשא כדי לרכוש את הדירה הראשונה בחייהם, אם מצבם הכלכלי מאפשר זאת. אמנם מבין מדינות ה-OECD, שיעור הזוגות הנשואים בישראל נחשב גבוה, אבל גיל הנישואין עולה בהתמדה, מה שיוצר מציאות שבה רווקים ורווקות סביב גיל 30 צוברים מספיק הון עצמי כדי לרכוש דירה בכוחות עצמם.

תמונה - מתוך Google Street View
תמונה – מתוך Google Street View

הדירות שרוכשים הצעירים, מסביר צבי גולדפינגר, נועדו לצורכי מגורים, אבל גם לצורכי השקעה. כמובן שלא מדובר בדירות המצויות בלב גוש דן, באזורי ביקוש כמו תל אביב או רמת גן הנחשבים יקרים מאוד – המרואיינים בכתבה רכשו את הדירות שלהם בערים כמו רחובות, אשקלון ובאר שבע, במחירים שנחשבים עדיין 'שפויים'.

רווקים או זוגות – מה ההבדל?

נשאלת השאלה מה ההבדל בין לקיחת משכנתא באופן עצמאי כאדם יחיד, לבין לקיחת משכנתא בשניים, כזוג נשוי. כפי שמסביר צבי גולדפינגר, רמת הסיכון בלקיחת משכנתא כאדם יחיד היא גבוהה יותר בהשוואה למשכנתא עבור זוגות נשואים: "זו הסיבה שהבנק מקשה יותר בנוגע לאחוז המימון. בדרך כלל אחוז המימון לא יהיה 75 אחוז, אלא 70 אחוז ואפילו פחות מזה".

הגבלות נוספות ייתכנו בכל הנוגע להחזר החודשי ולהכנסה הפנויה – הבנק לא יאפשר ללווה להחזיר סכום השווה לעד 40 אחוז מההכנסה הפנויה, אלא סכום נמוך מזה. כמובן שניתן לנסות להתמקח עם הבנק על התנאים, אך חשוב להדגיש שהנושאים משתנים בין בנק לבנק ובהתאם לאופי הלווה.

עומדים בקריטריונים? קנו דירה

נניח שאתם בסוף שנות ה-20 לחייכם או בני 30 ויותר, ועדיין לא נישאתם. אין זה אומר שלא תוכלו לקנות דירה. צבי גולדפינגר ממליץ לעשות זאת מוקדם ככל שניתן: "מי שיכול, ההמלצה היא לקנות דירה בשלב הזה, כי הריביות נמוכות מאוד והביקוש גבוה מההיצע. להערכתי, מחירי הדירות רק יילכו ויעלו בהמשך".

על פי הכתבה, קיימת עלייה בהיצע דירות קטנות יותר, בנות שניים או שלושה חדרים – ולא רק דירות ארבעה וחמישה חדרים המיועדות למשפחות בנות שני ילדים ומעלה ולמשפרי דיור. לדברי צבי גולדפינגר, אם כבר מבוצעת רכישת דירה על ידי רווקים ורווקות, ההעדפה צריכה להינתן לדירות בנות שלושה חדרים ויותר, ופחות לדירות שני חדרים, שכן מדובר, על פי רוב, בצעד צופה עתיד, כאשר הציפייה היא להקים משפחה.