צבי גולדפינגר מסביר: מה יקרה כאשר ריבית בנק ישראל תעלה?

באתר גלובס פורסמה לאחרונה כתבה לפיה על פי תרחיש קיצון, 63 אלף נוטלי משכנתאות לא יעמדו בתשלומי המשכנתא שלהם. תרחיש הקיצון תואר בדו"ח הפיקוח על הבנקים של בנק ישראל.

כותרת הכתבה מתוך גלובס - צבי גולדפינגר
כותרת הכתבה מתוך גלובס

בדו"ח נכתב כי החשיפה של הבנקים לתחום הבינוי והנדל"ן צמחה ב-2014 ב-3% וכמו כן כ-48 אחוזים מתיק האשראי של הבנקים חשופים להתפתחויות בשוק הנדל"ן המקומי. אחד התחומים שמשפיעים על הבנקים הוא כמובן המשכנתאות. האשראי הוא לתקופות ארוכות וכמובן ישנה רגישות בהלוואות אלה לשינויים בריבית. כיום, נכתב בדו"ח, ישנה סביבת ריבית נמוכה, מה שמגביר את החשש מפני מינוף יתר וסיכונים גדולים יותר.

זינוק בהחזרים החודשיים?

צבי גולדפינגר, מסביר כי כפי שכולנו יודעים, כיום הריבית בישראל נמצא בשפל היסטורי. מה שצפוי בסופו של דבר לקרות (בין אם בעוד כמה חודשים ובין אם בעוד שנה ויותר) הוא שהריבית תעלה. מכיוון שגובה הלוואות המשכנתא גבוה, הביקוש לנדל"ן צפוי לרדת, וזאת מפני שתהיה התייקרות בגובה ההחזרים החודשיים של המשכנתאות. מקרה זה יוביל להקטנת ההיצע ולהקטנת הבנייה של החברות העוסקות בנדל"ן.

להערכתו של צבי גולדפינגר, ברגע שהמצב ישתנה – כשהריבית תעלה והאינפלציה תעלה – הדבר יגרום לזינוק בהחזרים החודשיים. בדיוק בשל כך, חשוב ורצוי לבצע כיום מחזור משכנתא בימים אלו, בהם הריבית עדיין נמוכה, זאת על מנת לקבע אותה ולעמוד באופן נוח הרבה יותר בתשלומים החודשיים.

אמנם מחזור משכנתא כולל עמלות למיניהן, אך גם בהינתן עמלות אלה, לדבריו של צבי גולדפינגר, החיסכון הצפוי, במקרים מסוימים, גדול מאוד ועשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים. הדבר מעניק הן חיסכון כלכלי והן שקט נפשי באשר לגובה הריבית. כך גובה ההחזר החודשי לא יושפע מהשינויים המתרחשים בשוק.