משכנתא של 800 אלף ש"ח היא דבר מוגזם בימינו?

נטילת משכנתא בשנים האחרונות, במיוחד כאשר מדובר בזוגות צעירים בתחילת חייהם המשותפים ובשלבי הקמת התא המשפחתי – אינה משימה קלה כלל. מחירי הדירות האמירו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, והירידה אינה נראית באופק, כפי שמסביר איש הנדל"ן צבי גולדפינגר.

תמונה: Ambro
תמונה: Ambro

עיקר הדילמה נוגעת לדרכי הפעולה של הזוגות הצעירים – ולשאלה אם לשכור דירה או לקנות דירה, דבר ש'יכניס' אותם להתחייבות, שאורכה בדרך כלל שני עשורים ומעלה. ובכל זאת, מסביר צבי גולדפינגר, כי לזוגות צעירים מוטב לקחת משכנתא ולרכוש דירה, מאשר להמתין כדי לצבור עוד ועוד הון עצמי ראשוני.

ישנן דעות לכאן ולכאן בכל הנוגע לנטילת משכנתא גדולה שמסתכמת במאות אלפי שקלים כיום: אלו שתומכים בצורך ליטול משכנתא יטענו שעדיף שהזוג ירכוש נכס משלו ויבטיח את עתידו, במקום ש'יבזבז' את כספו בשכירות. אחרים טוענים כי מדובר בהתחייבות גדולה מדי עבור זוגות צעירים, בדיוק כפי שציין מנהל ההשקעות הראשי של הלמן אלדובי, באומרו כי נדרש אומץ רב מצד הזוגות לקחת משכנתאות של 700 או 800 אלף ש"ח.

איש הנדל"ן צבי גולדפינגר מסביר כי לדעתו עדיף לקחת משכנתא ולרכוש דירה מאשר לשלם דמי שכירות. למשל: אם דמי השכירות עבור דירה לבני הזוג הם כ-4,000 ש"ח, מדובר בכמעט 50 אלף ש"ח בשנה שיופנו לטובת ההחזר החודשי ולא לדירה שאינה שלהם. בנוסף, כיום הבנק דורש ביטחונות מנוטלי המשכנתאות, כדי להבטיח ככל האפשר שההלוואה תוחזר אליו.

לעשות זאת נכון

לדברי גולדפינגר, אם נוטלים משכנתא בצורה נכונה לאחר ייעוץ והכוונה, התשלום החודשי צפוי להישאר קבוע מהחודש הראשון למשכנתא ועד לחודש האחרון. שכירות לעומת זאת, צפויה לעלות עם הזמן. עוד מציין צבי גולדפינגר כי 33% ממדד המחירים לצרכן מחושבים על פי עליית השכירות החודשית. מההיסטוריה, אנו למדים שהמדד עולה באחוזים בודדים (לרוב 2-3 אחוזים), מה שמעיד על עלייה הדרגתית המתרחשת במחירי השכירות.

לכן, אם בונים את מסלול המשכנתא בצורה נכונה, קיים סיכוי גדול מאור שהיא לא תעלה עם הזמן. כדי לתכנן את המשכנתא טוב ככל האפשר, מומלץ להשתמש בשירות ייעוץ משכנתאות הניתן על ידי חברה אובייקטיבית.